söndag 6 januari 2013

Bland dom bloggar jag följer, så pratas det mycket om fynd, och ja, det är lika spännande varje gång man besöker ett loppis, en auktion eller antikmarknad!
Vad ska man stöta på denna gång? 
Här är ett axplock ur det jag "fyndat" under året som gått!


En av två, pinnsoffan Florida från Bröderna Wigells stolfabrik, köpt för 125 kr.
Den andra var i ett ljust träslag och kostade 550 kr.
Båda är sålda på Tradera.





På en loppisrunda i våras, i trakten av Ed i Dalsland, hittade jag fyra kaffekoppar  "Röd solros" från Gefle, med tillhörande assietter. Allt för 100 kr och i jättefint skick!
Modellen är av Arthur Percy och dekoren av Lillemor Mannerheim. Tillhör det senare 50-talet.






Både vasen ovan, en fin Spiral från Upsala Ekeby, och den stora hänkelvasen nedan, från Gustavsbergs serie Argenta har jag hittat på Second hand i Säffle.
Argenta av Wilhelm Kåge visades första gången på Stockholmsutställningen 1930 och tillverkades ända fram till sjuttiotalet.






2 kommentarer:

  1. Det är verkligen synd och skam att ingen har kommenterat dina fynd!
    Pinnsoffan Florida har jag själv men den är röd och tur nog inköpt innan den där boomen med pinnsoffor accelererade,,,
    Jättefina kaffekoppar måste jag säga och dina vasfynd är ju verkligen hög klass - jag brukar inte ha sådan tur men får väl skylla på saknat körkort och dåliga morgonvanor.

    Förresten, ditt Tradera-rum ser ju verkligen spännande ut! (jo jag har träck-kollat igenom dina inlägg)

    SvaraRadera
  2. Så roligt med din kommentar, och att du har läst min blogg! Det gjorde min dag!

    Ja, nästa gång jag springer på en Floridasoffa så ska den få stanna här hos mig, men därför hittar jag nog ingen mer...!
    Ibland gör man ju roliga fynd, men långt i från alltid, hur ofta har man inte kommit hem och hittat nagg eller lagningar! Aldrig lär man sig!

    Dåliga morgonvanor? Kanske det, men pigg som en mört kl. 5-6 på morgonen är mitt dilemma, fast ok. jag kan ju vara på loppis tidigt om jag vill.

    Jag är ju ganska "ny" i bloggarnas värld, men det är så kul att skriva och dela med sig av sina upplevelser och sina fynd, och inte minst att läsa det andra skriver i sina bloggar!
    Jag återkommer ofta till just din blogg, Den är roande, skriven med humor och värme, ofta sent på natten har jag sett, men då kan man ju få vara lite morgontrött!
    Härlig layout, förresten!

    SvaraRadera