söndag 17 februari 2013

Auktion en fredagskväll.

Ja, en fredagskväll är väl inte den optimala tidpunkten för en auktion, känner jag, men ok. en auktion är väl så trevlig som ett fredagsmys i soffan, så det bar iväg till Gamla Skolan i Bäckefors.



Det var många som hade tyckt som jag, för där var gott om folk, fast jag kom i god tid.

Annonsen hade också sett spännande ut, mycket gammalt från två olika dödsbon i Dalsland.
Det hade utlovats en del gammalt linne, och det här blev kvällens inköp.



Underbara linnehanddukar, oanvända, i ursprungsförpackning!
Svensk tillverkning, av utsökt kvalitet! 




Hemvävda lakan, två längder syddes ihop på mitten, för hand, för att få lakanet brett nog.
De vackra spetsarna är virkade, många med tunt, fint garn, infällda som mellanspets, och en del, de äldsta, har en bred uddspets i ett lite kraftigare bomullsgarn.




Här ser man ett hemvävt lakan med den fina mittensömmen.




Två vackra örngott i hardangerbroderi. Många, många timmar är nedlagda på dessa, inte så konstigt att de inte har använts, 
utan sparats långt inne i linneskåpet!




Under årens lopp har linnet gulnat, det ska bli roligt att ta sig an den här kulturskatten, och få dem fina igen!



.....och innan kvällen var slut så hade jag blivit ägare till några saker till, som jag inte visste att jag behövde.




...en jättestor "retro-nallebjön" i oanvänt skick, med lapp kvar i örat!




...och en snurrstol som kanske blir bra vid symaskinen.




Alla är inte lika roade av att gå på auktion, och det fanns flera sofflock att välja på.
 Den här lilla killen hittade ett som var alldeles lagom!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar