söndag 17 februari 2013

Piironki Helena Tynell, och några till...

Glas har egentligen inte varit mitt favoritområde, men med åren har det blivit mer och mer intressant, särskilt det färgade glaset.

På senare tid har jag stött på flera fina vaser, här är några av dem. Det finns ju inte måtta på färggladheten, och fantasin har fått spela fritt, kan man se!

 De här vaserna är väl i huvudsak tillverkade mellan 50-70-talet, den röda vet jag är formgiven av Helena Tynell för Finnkristall, och den främsta till höger är av Bo Borgström för Åseda om jag inte är fel underrättad.




Men resten? Den främsta till vänster, kan det vara en Höglund? Den gröna, som också har en signatur i botten, vem kan ha gjort den?




Så här ser signaturen ut. Vet du, så hör gärna av dig!

4 kommentarer:

  1. Den blå kannan till vänster, kan den kanske vara från Åfors, Bertil Vallien? Den är väldigt lik i färg och form. Jag har en mindre vas i den serien

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du kommer med ett uppslag! Då har jag något att gå efter!
    Tack Fammo!

    SvaraRadera
  3. Härligt med "glasklumpar" :-)
    Den som ligger ner är en Abstact från Sklo Union och vill du sälja den är jag intresserad! Jag försöker få ihop en trio :-D

    SvaraRadera
  4. Så kul! då fick jag lära mig något nytt idag också! Självklart får du köpa den, hör av dig igen, vi kommer säkert överens!

    SvaraRadera