måndag 25 februari 2013

Hans-Agne Jacobsson T742 och nya inköp.

Ja, nu är februari snart slut, om våren ändå ville visa sig, bara lite takdropp, eller lite fågelkvitter, eller några värmande strålar från det gula klotet där uppe bakom molnen!
Jo, men kanske hörde jag talgoxens vårläte häromdagen, och, om jag inte misstog mig, så droppade det lite från södersidans tak, innan en ny omgång iskyla kramade om oss förra veckan!

 Jag skulle ha besökt Antikmässan i Stockholm helgen som gick, men planen sprack, och jag fick tänka om...
Då åkte jag så klart på loppis istället, och detta blev resultatet!


                                                                           

Vissa saker talar för sig själva, men den blå vasen är från Alsterfors, den orange är för mig okänd.  Vikingen är från Ekeby och den liggande beige vasen heter Scherzo, Rörstrand, tillskriven av många  Gunnar Nylund. Den hade tyvärr en spricka, varför lär jag mig aldrig? Keramikvasen till höger om lampan är från Drejargruppen Rörstrand.

Den fina lampan hade jag sedan tidigare men den fick komma med på bild för att den var framme för fotografering till tradera. Den är just utlagd, den som vill kan kolla på :

 http://www.tradera.com/auktioner/marie_kruka 


Här är lite fler bilder!




                                                                                                                                                                                                                                                            

Vas från Rörstrand, vem kan ha gjort den? Har just sänt en fråga till Herr Movarp på  www.tallbacken.net/porslinsbloggen . Hoppas han kan lösa gåtan, den är ju inte signerad och inga bilder finns...men kanske du vet? Kontakta mig gärna i så fall!







                  Ett charmigt gammalt asiatiskt brickbord, passar inte hos mig, men omtyckt av många.





En fin liten oljemålning, ca 30/40 cm, typiskt 50-tal!




Ett vackert välgjort broderi . Kanske inte för retrofolk,...men jag, och fler med mig, uppskattar
välgjort, handgjort, och hög kvalitet!



Hans-Agne Jakobsson T742 igen.




Till Avdelningen för retro och vintagegarderoben Ska visa ett axplock av alla kläder jag samlat på mig under åren vid ett senare tillfälle. Bilden ville tyvärr inte vända sig, förbaskade dator!


Ja det var allt för denna gången, nu väntar en veckas jobb, och packning av sålda traderavaror, så det lär dröja några dagar till nästa inlägg.





2 kommentarer:

  1. Härliga fynd, jag gillar den orangea (hur fasen böjer man orange?) vasen! Jag väntar med spänning på vintagegarderoben =)

    SvaraRadera
  2. Ja, den orange är fin, man kanske inte böjer det alls?
    Ja, den kommer så småningom, behöver ta lite fler bilder först!

    SvaraRadera