onsdag 20 mars 2013

Femtiotalsdräkten, med en liten lapp i ena fickan...

Så här ser den ut, bröllopsdräkten! Inköpt på Stäcks i Göteborg på tidigt 50-tal.




Fina detaljer, så välskräddad!



...Och denna lilla lapp låg i ena fickan!
Den gamla damen har förmodligen fått hjälp att skriva ner texten, det ser ut så på skrivstilen.
Men den här lappen fanns i mina tankar hela den dagen, mina tankar gick till Göteborg, till min hemstad.
Till det unga paret i rådhuset, hon måste ha varit lycklig den dagen och det var säkert svårt för henne att lämna iväg sin fina dräkt till loppis.



Här är ytterligare en klänning från samma dam.
På den fanns en liten lapp där det stod "Inköpt 1958"
Hatten hade jag i mina gömmor, men kunde inte låta bli att hänga på den.

Bilden blev tyvärr dålig, ska försöka byta ut den snarast.


På senaste tiden har det blivit många klädinköp, några vackra klänningar har kommit i min väg.
Här är några bilder!


Den här klänningen är sydd helt och hållet i ett vackert spetstyg. En ännu ej isydd lång underkjol finns med. Förmodligen aldrig använd.



En hellång klänning med massor av vidd!
Tung, med vackert fall i kjolen. Tror att den är sydd i bomullsatin.
På bilden är den inte struken.



En riktig festblåsa, förmodligen från 80-talet, går till ankeln ungefär.
Den är inte inköpt nu, men fick ändå vara med...



...och inte denna heller men de hängde lägligt till.
Denna fina sommarklänning är nog från 40-50-talet, har blåa (!) rosor och stora pärlemorknappar.

Nej, klockan tickar på och min lilla hund, Maja, väntar otåligt vid min säng. Hon tycker det är dags att lägga sig nu.

Och visst, det är ju arbetsdag i morgon, så... 

God Natt!



2 kommentarer:

  1. Härliga klänningar! Vad fint med lappen i fickan, den ger ju alldeles nytt värde och innehåll i dräkten

    SvaraRadera
  2. Ja, spår av någons historia eller öde är fascinerande, precis som med texten i din bok i inägget "krigsbarn". Man undrar....

    SvaraRadera